La intel.ligència no s'ha de reduir a les habilitats
acadèmiques, cal una concepció de la intel.ligència que ens permeti explicar
perquè les persones que obtenen bones puntuacions en els tests tradicionals d’intel.ligència
no demostren tenir necessàriament especials habilitats per a tenir, per
exemple, una bona vida matrimonial, educar amb èxit els seus fills o assolir un
millor benestar mental i físic.
Segons Goleman tenim dues ments: una que pensa i l’altra que
sent. Així, a més de la intel.ligència acadèmica, tenim una intel.ligència
emocional que permet l’èxit i l’adaptació social.
La intel.ligència emocional és la capacitat per a percebre, expressar,
entendre i regular les emocions.
Per a Goleman, les persones intel.ligents emocionalment acostumen
a tenir èxit en la seva vida professional, familiar i afectiva:
- Són conscients de si mateixes i de les emocions dels
demés. Reconeixement de les emocions i sentiments propis i dels altres: bona
intel.ligència intrapersonal i interpersonal.
- Gestionen les seves emocions sense caure en el derrotisme,
la depressió, l’ansietat o l’enuig incontrolables. Tenen autocontrol i utilitzen
l'automotivació emocional.
- Són capaces de demorar les gratificacions en la recerca d’objectius
i no es deixen portar gaire pels seus impulsos immediats. Prenen iniciativa i
perseverança.
- Estan dotats de bons nivells d’empatia, és a dir, saben comprendre i posar-se en el lloc dels
altres, tenen una bona intel.ligència interpersonal, i saben reaccionar correctament
davant dels seus sentiments. Un exemple seria saber què dir a un amic que està
passant un dol.
(Informació extreta d'apunts de psicologia del IOC).
A continuació us deixem un video resum sobre la inteligència emocional:
El proper video, en canvi explica l'aplicació de l'inteligencia emocional a les escoles, al sistema educatiu:
Ens sembla molt interessant, esperem que a vosaltres també!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada