És un sistema tecnològic de
diferents dimensions integrat per un ordinador (generalment connectat a
Internet), un videoprojector que serveix per projectar sobre una pissarra
blanca continguts digitals per visualitzar en grup, i un dispositiu controlador,
com ara un punter (fix o mòbil), que funciona com a ratolí i llapis sobre ella.
Es pot interactuar directament sobre la superfície de projecció. Es converteix
en una gran eina en l'àmbit de l'ensenyança.
Elements:
La PDI és composta per:
- El videoprojector s'ha
de col·locar a una distància correcte per tal de que abasti tota la pissarra i
que es vegi la imatge lluminosa de gran dimensió, és a dir, que és l'instrument
que proporciona la imatge a la pantalla.
- L'ordinador (portàtil o
amb torre) ha de tenir incorporat el software, perquè sinó el sistema operatiu
no funcionarà correctament. La seva funció és reproduir tota la informació
emmagatzemada al disc dur.
- El mitjà de connexió és
allò que connecta o comunica la pissarra amb l'ordinador, pot ser un cable, un USB,
etc.
- La pantalla digital
interactiva és l'instrument on es projecta la imatge i s'utilitza el dit
per dominar-la.
- El programari és proporcionat
pel distribuïdor i permet de gestionar la pantalla, capturar imatges, etc.
- El dispositiu de control de
punter ens permet projectar un format adequat per la visualització
col·lectiva en una superfície interactiva de continguts digitals.
Importància de la pissarra digital
El més important no és el
instrument… si no el què es fa amb ell. Però un bon instrument sempre ajuda.
Disposar d’una PD a l’aula no garanteix un ensenyament innovador de major
qualitat. Tenir un ordinador cada alumne a l’aula, tampoc. Com tampoc ho va
garantir tenir una pissarra de guix o usar, o no usar llibres de text. Això
depèn del i la professora, de les activitats de ensenyament i aprenentatge que
desenvolupi. Però està clar que una PD proporciona més recursos i més oportunitats
per a aprendre. Es poden fer moltes més coses si es té que si no es té. I podem
fer participar molt més els i les alumnes .
Avantatges de la utilització de
la PDI:
Avantatges
1- Motiven els i les alumnes i
fan que participin activament a les activitats.
2- Permet de compartir i accedir
a molts recursos a classe.
3- Facilita la comprensió de les
imatges, simulacions, etc, l'aprenentatge, l'ensenyament, i sobretot, els
assoliments dels objectius educatius.
4- L'escriptura a la PDI és més
fàcil i còmode.
5- Renovació metodològica i canvi
en l'educació.
6- Treballar amb el programari
que és associat proporciona noves funcionalitats, com capturar imatges, zoom,
etc..
Aplicació a l'aula:
La PDI es pot aplicar a l'aula de
maneres diferents com per exemple:
- Projectar continguts de les
webs.
- Imatges.
- Mapes conceptuals.
- Exercicis de simulació.
- Vídeos.
D'aquesta manera a l'aula es
fomenta l'atenció dels i les alumnes i també es recolza les explicacions dels i
les mestres. Els i les alumnes poden presentar els seus treballs via aquest
mètode i així, fomenten l'atenció del seu públic.
És una eina molt eficaç per poder
realitzar debats, ja que facilita la discussió del grup. Quan una classe
realitza el seu projecte podrem utilitzar la pissarra per exposar les idees de
cada alumne/a i d'aquesta manera realitzar una investigació conjunta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada